Iya atau tidak - IIUM Confessions - Share your secret stories

Iya atau tidak

- 7:28 pm
Assalamualaikum. Hye.  Nama aku dora( bukan nama sebenar). Pertama sekali, aku ucapkan terima kasih kepada admin sebab siarkan confession aku ini.

Kalau siapa pernah baca confession sebelum ini yang tajuknya Dilema Seorang Tunang, ya kisah aku sebenarnya sebijik macam confessor sebelum ini,  cumanya kami ini suka sama suka,family kami tak ada masalah dengan hubungan kami dan sekarang kami bergelar tunangan.

Long story short,  sebelum kami bertunang,  dia pernah dan kerap meminjam duit aku,  alasannya duit hilang@ tercicir (sbb dia bukan jenis suka pakai wallet suka simpan dekat poket seluar),  hutang bank banyak.  Jadi aku cuma bersangka baik,  niat ikhlas nak tolong dia.


Fast forward, lama kelamaan aku jadi stress,mengungkit, sikit-sikit cakap pasal duit,  sebab apa dia cuma akan ganti duit dia yang pinjam tu kalau aku desak dia. Atau pun dia pinjam,  hutang lama tak habis,  dia pinjam lain.Jadinya hutang dia ke aku bertambah.

Contoh,  dia belum gaji,  dia akan mintak tolong contohnya bayarkan duit bill, keluar  sama-sama ataupun duit  tiket wayang, dah gaji dia akan bayar balik cumanya duit yang di pinjam dulu tak berkurang.

Dengan situasi yang begini,  aku jadi panas baran,  cepat marah,dan   dia selalu jadi mangsa maki hamun aku.  Walaupun, ada je benda baik dia buat untuk aku,  aku pandang  sebelah mata.

Sebenarnya, sebelum  tunang,  dia pun tak setuju nak bertunang,  tetapi aku minta teruskan sebabnya aku yakin segalanya akan berubah,  baik dia atau pun aku. Dah bertunang,  kalau bergaduh,  dia kerap minta putus.

Dia juga kerap mengungkit,  dia susah tidak berduit untuk mengumpul duit bagi menghalalkan  aku,  sampaikan dia sendiri pun tidak ada duit untuk perbelanjaan sendiri. Aku memang sakit hati,  sebab aku rasa dia tak ikhlas dan gemar mengungkit.

Berlarutan sehingga sekarang,  sehingga aku baca confession itu,  aku jadi tersentak,  patut aku teruskan atau tidak.  Berharap dia berubah. Sebab the main point itu,  aku takut nanti dah kahwen,  aku yang kena tanggung dia.

Aku ada masa sebelum hujung tahun,  dijangka  hujung tahun  untuk kami disatukan. Dimana,untuk aku  fikir sedalam-dalamnya hal ini. Doakan aku buat keputusan yang terbaik guys!

Komen - komen dalam confession sebelum  ini pun banyak berkata putuskan sahaja pertunangan itu, tak guna menyesal kemudian. Kata-kata itu buat aku terfikir-fikir sampai sekarang.

Cuma sekarang  aku berbelah  bagi,  samada nak teruskan atau putuskan sahaja. Aku tidak ada kekuatan lagi untuk bagitahu keluarga aku akan hal ini,  cuma sahabat aku pernah menasihati  aku untuk fikir diri aku  dahulu.

Aku hanya mampu berdoa sekarang  dan aku  akan buat solat istikharah untuk memohon petunjuk  dari Allah. Yang baik datang dari Allah SWT, yang buruk datang  daripada aku.

Dora,
Bukan Nama Sebenar.


By Cik Dora

Ingin menghantar confessions anda, sila submit disini (klik)
Advertisement
 

Start typing and press Enter to search