Aku nak jadi pemaaf tapi tak mampu - IIUM Confessions - Share your secret stories

Aku nak jadi pemaaf tapi tak mampu

- 9:47 pm
Hai .. nama aku Tini .. kisah ni dah lama , dah lebih 10 tahun aku simpan , sampai sekarang aku benci dan xleh pandang dah muka orang tu .
Aku rasa nak confess jugak sebab aku nak tahu apa yg patut aku buat . Aku cuba jadi pemaaf tp susah.

Aku ni anak angkat , so aku sentiasa sedar diri menumpang rumah org je..
Ada seorang adik angkat aku (perempuan, kami beza stahun) ..
Segala benda pasal aku xkena pada mata dia . Padahal aku jns introvert kat skolah . Tak pernah2 aku kacau hidup dia ..

Segala dalam hal rumah dia citer kat org psl aku . Dah la masa tu tengah hot sinetron bawang putih dan bawang merah . So dia terbawak2 dengan drama xrealistik tuh . So geng2 depa panggil aku bawang merah lah.

Aku nak jadi pemaaf tapi tak mampu


Zaman kecik2 , mana lah reti sgt buat kerja rumah mcm housewife nih . Org suruh boleh lah aku buat . Tapi jenis dia , nampak aku duk depan tv , terus cop aku ni raja dalam rumah , dera dia buat kerja (padahal dia yg nak buat kerja sambil sakit hati dgn aku). Kalau aku keluar jumpa kawan2 , aku kene tuduh jumpa jantan xsenonoh lah, padahal geng aku xde jantan pun ..

Budak2 kelas aku pun dah mula pulaukan aku sebab mulut dia . Hanya 3 org ja yg stay & kenal aku camna ..

Cikgu2 pun dah bnyk kali pesan budak kelas aku jgn percaya dan jgn layan aku ni teruk sgt .. ketara sgt bencinya kat aku ..

Yg mula ketara sgt org benci aku , sejak aku tgkatan 3 sampai lah habis SPM . Sampai depress & stress aku dibuatnya . Pernah seminggu aku xdtg skolah . Ada skali tu kwn2 dia jumpa n ugut2 sebab ada isu kununnya aku dera dia . Padahal aku langsung xpernah sentuh dia ..
Memang aku doa hari2 supaya cepatkan waktu habis skolah nih ..

Serius , masa tu aku speechless gilaa .. aku xfaham knp situasi tu berlaku .. aku xreti nak back up diri aku .. aku diperbodohkan hidup2 , slambe badak je org hina aku kuat2 .. yang buat aku jd kuat , sebab harapan parents n kawan2 .. tu je

Even benda tu dah lama berlalu , tp benda tu lah yg slalu mghantui hidup aku . Asal aku tringat sikit , aku nangis . Bila aku tgk kawan2 duk gelak , bahagianya rasaa tapi bila aku dekat je , semua tu hilg ..
Paling2 sedih , part buat kerja berkumpulan .. Allah .. mmg slalu sangat kne buang ..

Dalam kelas kami ada la memo tarikh2 lahir budak2 kelas kami . Memang tiap2 bulan mesti nyanyi lagu happy birthday tu .. tp time birthday aku .. ya Allah .. aku tunggu guys .. nobody care ..
Last2 , cikgu yg wish .. tq cikgu ..

Bila aku amati balik , rupanya dia cemburu sbb aku ni diberi perhatian lebih oleh parents angkat aku . So dia sengaja nak sakitkan hati aku ..

Sejak aku sambung belajar diploma , aku duk jauh dgn family sampailah khawin . Balik pun time raya je , tu pun aku kesian kat parents yg bnyk membesarkan aku sejak kecik ..

Lepas SPM kwn2 dah mula xpercayakan dia sbb kantoi result percubaan SPM .. masa tu dah boleh cek result kat sistem dgn guna ic .. dia ni suka duk bangga diri , suka sgt duk ty result org .. nak nampak dia lg hebat dari org tu .. so bila org cek rupanya , cakap xsrupa bikin ..
Aku dah tahu lama dah tp aku diam je .. malas nak masuk campur .

Tapi tu lah , sampai skrg , aku masih xleh lupa .. xleh pandang muka dia .. aku dah maafkan mangsa2 kebodohan dia, .. tp aku xdapat maafkan dia .. so bila kalau kat umah pun , aku buat xtaw dan banyak sembang dengan parents je ..

Sekarang ni , dia mgkn dah lupa . Dia dah xseteruk dulu tapi habit cerita nak terlebih rasa tu xhilang lagi (tokok tambah) .. dia jenis talam dua muka gak la , depan lain belakang lain .. so aku memang xkan percaya dah ..

Masa nak khawin haru jugak . Aku jumpa suami agak lambat dari dia . Dia yg tunang dulu tp aku yg khawin dulu . Mau xkepoh dia .. nasiblah parents kandung dia ni rasional , xbackup sgt anak dia .. dah sampai jodoh tu , truskan je la ..

Masa hari dia bersanding , anak aku dah 10 bulan pun ..

Aku bukan lah nak berdendam sgt pun tp aku terasa gila . Aku dah xmampu nak hadap dan dengar nama dia pun , perasaan benci dan meluat tu ketara sgt rasa . Aku dahlah xpandai nak hipokrit , depan dia mmg aku buat muka keras n bercakap xtengok muka ..

Aku fikir mak ayah dia tu parents angkat aku yg banyak berjasa kat aku je. So aku xleh nak blah camtu je .

I need ur support guys .. aku xnak jd jahat .. tp aku xmampu buang ..

Please la kepada yg jenis suka bawak mulut pasal orang .. jangan aniaya hidup orang .. jangan duk dengki dengan orang .. hidup xkan aman . Belajar bersyukur dengan apa yg ada .
By Tini

Ingin menghantar confessions anda, sila submit disini (klik)
Advertisement
 

Start typing and press Enter to search